Podwozie to część pojazdu, szczególnie narażona na wpływ czynników zewnętrznych, takich jak deszcz, śnieg, błoto, piasek, sól czy uderzenia kamieni. Te elementy mogą przyspieszyć proces korozji, prowadząc do powstawania uszkodzeń. Dlatego też systematyczna kontrola stanu podwozia jest ważna, aby utrzymać samochód w jak najlepszym stanie technicznym i przedłużyć jego żywotność. W tym artykule omówimy kilka podstawowych kroków, które należy podjąć, aby zabezpieczyć podwozie przed korozją oraz przedstawimy korzyści, jakie niesie ze sobą regularna konserwacja.
Dlaczego warto wykonać konserwację podwozia?
Korozja podwozia jest jednym z największych zagrożeń dla sprawności naszego auta. Korozja to proces chemiczny, w którym metale, takie jak stal, rdzewieją i tracą swoją wytrzymałość w wyniku kontaktu z wilgocią, solą, błotem i innymi substancjami, które zwykle znajdują się na drogach. Postępująca korozja podwozia może prowadzić do wielu poważnych problemów, w tym do uszkodzenia poszycia, ramy czy innych elementów konstrukcyjnych i nośnych, co może zagrażać bezpieczeństwu kierowcy i pasażerów. W dodatku, uszkodzenia te często są trudne do naprawienia i wymagające specjalistycznej naprawy blacharsko-mechanicznej, co wiąże się ze znacznymi kosztami. Aby zminimalizować ryzyko korozji podwozia, ważne jest jego regularne czyszczenie i konserwacja. O konserwacji można by rzec „lepiej zapobiegać niż naprawiać”.
Jak samodzielnie zabezpieczyć podwozie samochodu?
Krok 1: Oczyszczenie
Konserwację podwozia należy zacząć od zdemontowania elementów plastikowych takich jak: nadkola, listwy progowe, osłony silnika, tłumika itp. Następnie przechodzimy do dokładnego umycia podwozia i oczyszczenia go z wszelkich zabrudzeń. Najlepiej zrobić to za pomocą myjki wysokociśnieniowej. Jeśli jej nie posiadamy, warto zlecić taką usługę w myjni samochodowej co zdecydowanie poprawi jakość oraz szybkość pracy. Następnie podwozie musimy wysuszyć, lub po prostu odczekać aż wyschnie samo. Po umyciu dokonujemy inspekcji podwozia i oceniamy stan wszystkich elementów. Luźną rdzę należy usunąć mechanicznie przy pomocy szczotki drucianej lub, jeśli dostęp jest możliwy, przy użyciu krążka ściernego BOLL montowanego na wiertarce. Nasz krążek wykonany jest z twardej włókniny, o bardzo dobrych właściwościach ściernych. Dzięki otwartej strukturze, nie zapycha się i nie niszczy metalu. Wyszlifowane i oczyszczone miejsca należy „przedmuchać” sprężonym powietrzem, a następnie odtłuścić. Dopiero na tak przygotowaną powierzchnię możemy nakładać kolejne produkty.
Krok 2: zabezpieczenie karoserii i oklejenie
Zanim rozpoczniemy proces konserwacji musimy zabezpieczyć karoserie samochodu przy pomocy foli maskującej bądź elektrostatycznej oraz taśmy lakierniczej. Demontujemy koła oraz zabezpieczamy takie elementy, jak silnik, układ hamulcowy, elektryczny, wydechowy oraz wszelkie elementy gumowe. Pozostawiamy nie zabezpieczone tylko te elementy które będą konserwowane.
Krok 3: Neutralizacja rdzy
Po przeszlifowaniu ognisk rdzy, musimy zabezpieczyć blachę przed dalszym rozwojem korozji. W tym celu stosujemy neutralizator rdzy. Jest to produkt bazie wysokiej jakości żywic epoksydowych, o znakomitych właściwościach gruntujących oraz antykorozyjnych. Tworzy bardzo twardą powłokę, zabezpieczającą podłoże przed dostępem czynników zewnętrznych i może być stosowany bezpośrednio na rdzę. Neutralizator rdzy dostępny jest w formie sprayu, a także płynu do nanoszenia za pomocą pędzla, wałka lub pistoletu natryskowego.
Krok 4: Podkład epoksydowy
Tak przygotowane podwozie pokrywany podkładem epoksydowym 1:1. Tworzymy w ten sposób warstwę izolacyjną, zapewniającą bardzo wysoką ochronę przed rdzą, a także zwiększamy przyczepność kolejnych warstw. Podkład epoksydowy BOLL posiada antykorozyjności C4M. Oznacza to, że nasz produkt zapewnia długotrwałą ochronę przed korozją nawet w warunkach przemysłowych i przy stałym kontakcie z wodą morską.
Krok 5: Nanoszenie preparatu do konserwacji
Po wyschnięciu użytych dotychczas produktów możemy przystąpić do konserwacji. Środek do konserwacji podwozia występuje w trzech wariantach: w spray’u, na pistolet oraz w puszcze – do nanoszenia za pomocą pędzla. Po spray sięgamy, kiedy chcemy uzupełnić istniejącą już konserwację, bo przy oględzinach podwozia znaleźliśmy drobne ubytki. W wypadku, gdy wykonujemy konserwację całego podwozia, powinniśmy zastosować produkt na pistolet lub pędzel. Niezależnie od tego który z nich wybierzemy zasada jest taka sama: musimy dokładnie pokryć wszystkie części podwozia, w tym również metalowe elementy zawieszenia, podłużnice oraz ramy w samochodach terenowych. Konserwacja na pędzel szczególnie sprawdzi się tam, gdzie chcemy zbudować grubą strukturę, np. w nadkolach, czyli tam, gdzie gromadzi się najwięcej zanieczyszczeń. Jedna warstwa czyli ok. 1,5 mm stanowi wystarczające zabezpieczenie, jednak kolejna jeszcze bardziej wzmocni ochronę. Pamiętajmy, że środka do konserwacji nie wolno nakładać na spód silnika, okolice skrzyni biegów, elementy układu wydechowego oraz hamulcowego! Po skończonej pracy musimy zostawić samochód do wyschnięcia na około 24 godziny w temperaturze 20°C. Warto zaznaczyć że konserwacja podwozia oprócz ochrony przed korozją i uszkodzeniami, działa również wygłuszająco, co znakomicie podnosi komfort jazdy.
Konserwując podwozie nie powinniśmy zapominać o zabezpieczeniu profili wewnętrznych samochodu. W tych miejscach zazwyczaj gromadzi się wilgoć i zaczyna się rozprzestrzeniać korozja. Do wykonania takiej operacji najlepszym produktem jest środek do konserwacji profili zamkniętych karoserii występujący w dwóch wariantach: w sprayu oraz na pistolet. Specjalnie skonstruowana dysza aerozolu wyposażona w rurkę pozwala dotrzeć nawet w najdalsze zakamarki samochodu.
Krok 6: Montaż
Rozklejamy elementy podwozia które wcześniej zabezpieczyliśmy, w razie konieczności umycia elementów które niechcący zostały zabrudzone konserwacją możemy użyć zmywacza silikonu Boll bez obawy o uszkodzenia elementów plastikowych czy lakierowanych. Jeśli czyścimy elementy lakierowane nadwozia powinniśmy użyć miękkiej włókniny nasączonej zmywaczem silikonu i delikatnie zmywać zabrudzenie. Po wykonanej konserwacji przechodzimy do montażu wszystkich poprzednio zdemontowanych elementów w kolejności odwrotnej niż były demontowane.
Jak często powinniśmy przeprowadzać konserwację?
Właściwie przeprowadzona konserwacja zabezpiecza samochód na 4-5 lat Pamiętajmy, że stan podwozia powinniśmy regularnie kontrolować, aby nie dopuścić do rozwoju uszkodzeń. Gdy zauważymy odpryski, pęknięcia czy ślady rdzy, należy przystąpić do działania. O konserwacji najlepiej pomyśleć jesienią, zanim samochód wyjedzie na drogi pokryte śniegiem, piaskiem i żrącą solą. A także na wiosnę, kiedy sprawdzając stan podwozia natrafimy na uszkodzenia i zalążki korozji. Po zakończeniu okresu zimowego, nie możemy też zapominać o dokładnym umyciu spodu pojazdu, aby usunąć szkodliwe substancje, zwłaszcza resztki soli drogowej. Wtedy warstwa ochronna wytrzyma najdłużej.