Wady powłok lakierniczych - eksploatacyjne

Powłoki lakiernicze na samochodzie narażone są na różnego rodzaju uszkodzenia podczas codziennego użytkowania. Mogą one być spowodowane zarówno czynnikami zewnętrznymi, jak i nieodpowiednią pielęgnacją lakieru. Poniżej przedstawiamy najczęstsze wady eksploatacyjne powłok lakierniczych, ich przyczyny oraz metody zapobiegania i usuwania ich skutków.

Korozja

Występowanie: Skorodowane podłoże powoduje, że na powierzchni lakieru tworzą się nieregularne bąble (pęcherze) z wykwitami rdzy.

Przyczyny:

  • Wilgoć i zanieczyszczenia uszkadzają powłoki lakierowe, odsłaniając goły metal
  • Rdza nie była dostatecznie usunięta z elementu przed lakierowaniem
  • Powierzchnia metalu nie była oczyszczona z soli, tłuszczu, itp.
  • Zawilgocenie po pęknięciu lakieru
  • Warunki klimatyczne i atmosferyczne wpływają na powstawanie rdzy

Zapobieganie:

  • Dokładne usunięcie resztek rdzy, soli czy tłuszczu
  • Zabezpieczenie wrażliwych miejsc produktem antykorozyjnym
  • Częste mycie i woskowanie, szczególnie w zimie
  • Pęknięcia w lakierze natychmiast polakierować, aby zapobiec powstawaniu rdzy

Usuwanie: Zeszlifować uszkodzone miejsce na powłoce. Usunąć cała rdzę. Przed lakierowaniem użyć gruntu antykorozyjnego i następnie polakierować.

Szkody w myjniach samochodowych

Występowanie: Rysy widoczne na powierzchni

Przyczyny:

  • Uszkodzone lub zabrudzone szczotki w myjniach automatycznych
  • Zbyt miękki lakier nawierzchniowy,
  • Umycie świeżego, nie do końca utwardzonego lakieru.

Zapobieganie:

  • Niezbyt często korzystać z myjni automatycznych lub stosować mycie wstępne
  • Stosować dobrej jakości materiały lakiernicze
  • Nie myć świeżo naniesionego lakieru

Usuwanie: Uszkodzoną powierzchnię polerować

Wyblaknięcie, zmiana koloru

Występowanie: Widoczne zmiany w odcieniu koloru

Przyczyny:

  • Oddziaływanie promieni UV na określone pigmenty w lakierze
  • Niskiej jakości lakier o słabej lub żadnej odporności na promienie UV

Zapobieganie: Ochrona lakieru przez regularne woskowanie

Usuwanie:

  • Częściowo usunąć poprzez mechaniczne polerowanie drobną pastą (dodanie połysku)
  • Unikać zbyt silnego polerowania; sprawdzać grubościomierzem pozostałą grubość powłoki
  • W razie potrzeby ponownie polakierować

Zanieczyszczenia przemysłowe

Występowanie: Powłoka jest atakowana i korodowana lub odbarwienia przez agresywne substancje (kurz metaliczny, żywice, nafta, chemikalia), czego wynikiem jest niszczenie powierzchni lakierowej.

Przyczyny:

  • Przemysłowe gazy odpadowe, chemikalia penetrują powierzchnię lakieru i odbarwiają go. Zachodzą reakcje chemiczne między środkami agresywnymi a pigmentami.
  • W atmosferze przemysłowej popiół lub żwir mogą uderzać w powłokę i pozostając na niej również powodować jej zniszczenie.

Zapobieganie:

  • Zanieczyszczone powierzchnie natychmiast wyczyścić.
  • Regularnie stosować woski celem utrwalenia warstwy ochronnej.

Usuwanie:

  • Małe uszkodzenia usuwać poprzez polerowanie.
  • Poważne uszkodzenia usunąć i ponownie polakierować.

Uderzenia kamieni

Występowanie: Powstawianie odprysków i niewielkich ubytków w powłoce lakierowej w wyniku uderzeń kamieni i innych uszkodzeń mechanicznych.

Przyczyny:

  • Uderzenia z dużą prędkością kamieni lub innych drobnych cząstek
  • Zależnie od siły uderzenia uszkodzona może zostać tylko warstwa nawierzchniowa lub powłoka w całej swojej grubości co może powodować korodowanie metalu
  • Stosowanie zbyt twardych materiałów lakierniczych nieodpornych na uderzenia

Zapobieganie:

  • Wada eksploatacyjna trudna do uniknięcia
  • Miejsca szczególnie narażone na uderzenia można pokrywać podkładami i lakierami z dodatkiem zwiększającym elastyczność powłoki

Usuwanie:

  • Małe uszkodzenia usuwać poprzez polerowanie.
  • Poważne uszkodzenia usunąć i ponownie polakierować.

Plamy

Występowanie: Plamy mogą powstawać na skutek działania wody, kwaśnych deszczy czy żywic.

Przyczyny:

  • Reakcja związków chemicznych z atmosfery z dwutlenkiem węgla z powietrza. Uszkodzenie widoczne na powierzchni w postaci kropli/plamy w miejscach, gdzie związek był szczególnie skoncentrowany
  • Myjnie z twardą wodą
  • Wady widoczne na ciemnych kolorach, szczególnie w bezpośrednim słońcu

Zapobieganie:

  • Unikać parkowania w dzielnicach przemysłowych czy pod drzewami
  • Lakier chronić poprzez częste mycie w miękkiej wodzie i woskowanie karoserii

Usuwanie:

  • Czyścić środkami zawierającymi wosk
  • Osuszać wilgotną ściereczką irchową
  • Stare plamy usunąć można tylko poprzez polerowanie
  • W przypadku dużych uszkodzeń powierzchnię zeszlifować i ponownie polakierować

Ptasie odchody

Występowanie: Pozostałości po ptasich odchodach  w postaci plam na powierzchni lakieru bezbarwnego.

Przyczyny: Kwas zawarty w odchodach może wnikać w lakier i powodować różne szkody, od niedużych plam aż po uszkodzenie warstwy ocynkowanej.

Zapobieganie:

  • Jak najszybciej usunąć odchody
  • Regularnie chronić warstwę lakieru odpowiednimi środkami
  • Unikać parkowania pod drzewami

Usuwanie:

  • Przykryć wilgotnym papierem i pozostawić na kilka minut. Usunąć papier i zmyć odchody, wysuszyć
  • Plamy usunąć można poprzez spolerowanie uszkodzonego miejsca, a w przypadku mocnego uszkodzenia zeszlifować i polakierować od nowa.

Insekty

Występowanie: Plama na powierzchni lakieru bezbarwnego.

Przyczyny: Alkaliczne resztki insektów w połączeniu z podłożem, atmosferą.

Zapobieganie:

  • Natychmiast zmyć wodą lub delikatnym środkiem czyszczącym
  • Chronić regularnie woskując karoserię

Usuwanie:

  • Małe uszkodzenia usuwać poprzez polerowanie
  • Większe zanieczyszczone miejsce zeszlifować do podłoża i ponownie polakierować
FacebookYouTubeInstagramLinkedIn