Powłoki lakiernicze na samochodzie narażone są na różnego rodzaju uszkodzenia podczas codziennego użytkowania. Mogą one być spowodowane zarówno czynnikami zewnętrznymi, jak i nieodpowiednią pielęgnacją lakieru. Poniżej przedstawiamy najczęstsze wady eksploatacyjne powłok lakierniczych, ich przyczyny oraz metody zapobiegania i usuwania ich skutków.
Wady powłok lakierniczych - eksploatacyjne
Korozja
Występowanie: Skorodowane podłoże powoduje, że na powierzchni lakieru tworzą się nieregularne bąble (pęcherze) z wykwitami rdzy.
Przyczyny:
- Wilgoć i zanieczyszczenia uszkadzają powłoki lakierowe, odsłaniając goły metal
- Rdza nie była dostatecznie usunięta z elementu przed lakierowaniem
- Powierzchnia metalu nie była oczyszczona z soli, tłuszczu, itp.
- Zawilgocenie po pęknięciu lakieru
- Warunki klimatyczne i atmosferyczne wpływają na powstawanie rdzy
Zapobieganie:
- Dokładne usunięcie resztek rdzy, soli czy tłuszczu
- Zabezpieczenie wrażliwych miejsc produktem antykorozyjnym
- Częste mycie i woskowanie, szczególnie w zimie
- Pęknięcia w lakierze natychmiast polakierować, aby zapobiec powstawaniu rdzy
Usuwanie: Zeszlifować uszkodzone miejsce na powłoce. Usunąć cała rdzę. Przed lakierowaniem użyć gruntu antykorozyjnego i następnie polakierować.
Szkody w myjniach samochodowych
Występowanie: Rysy widoczne na powierzchni
Przyczyny:
- Uszkodzone lub zabrudzone szczotki w myjniach automatycznych
- Zbyt miękki lakier nawierzchniowy,
- Umycie świeżego, nie do końca utwardzonego lakieru.
Zapobieganie:
- Niezbyt często korzystać z myjni automatycznych lub stosować mycie wstępne
- Stosować dobrej jakości materiały lakiernicze
- Nie myć świeżo naniesionego lakieru
Usuwanie: Uszkodzoną powierzchnię polerować
Wyblaknięcie, zmiana koloru
Występowanie: Widoczne zmiany w odcieniu koloru
Przyczyny:
- Oddziaływanie promieni UV na określone pigmenty w lakierze
- Niskiej jakości lakier o słabej lub żadnej odporności na promienie UV
Zapobieganie: Ochrona lakieru przez regularne woskowanie
Usuwanie:
- Częściowo usunąć poprzez mechaniczne polerowanie drobną pastą (dodanie połysku)
- Unikać zbyt silnego polerowania; sprawdzać grubościomierzem pozostałą grubość powłoki
- W razie potrzeby ponownie polakierować
Zanieczyszczenia przemysłowe
Występowanie: Powłoka jest atakowana i korodowana lub odbarwienia przez agresywne substancje (kurz metaliczny, żywice, nafta, chemikalia), czego wynikiem jest niszczenie powierzchni lakierowej.
Przyczyny:
- Przemysłowe gazy odpadowe, chemikalia penetrują powierzchnię lakieru i odbarwiają go. Zachodzą reakcje chemiczne między środkami agresywnymi a pigmentami.
- W atmosferze przemysłowej popiół lub żwir mogą uderzać w powłokę i pozostając na niej również powodować jej zniszczenie.
Zapobieganie:
- Zanieczyszczone powierzchnie natychmiast wyczyścić.
- Regularnie stosować woski celem utrwalenia warstwy ochronnej.
Usuwanie:
- Małe uszkodzenia usuwać poprzez polerowanie.
- Poważne uszkodzenia usunąć i ponownie polakierować.
Uderzenia kamieni
Występowanie: Powstawianie odprysków i niewielkich ubytków w powłoce lakierowej w wyniku uderzeń kamieni i innych uszkodzeń mechanicznych.
Przyczyny:
- Uderzenia z dużą prędkością kamieni lub innych drobnych cząstek
- Zależnie od siły uderzenia uszkodzona może zostać tylko warstwa nawierzchniowa lub powłoka w całej swojej grubości co może powodować korodowanie metalu
- Stosowanie zbyt twardych materiałów lakierniczych nieodpornych na uderzenia
Zapobieganie:
- Wada eksploatacyjna trudna do uniknięcia
- Miejsca szczególnie narażone na uderzenia można pokrywać podkładami i lakierami z dodatkiem zwiększającym elastyczność powłoki
Usuwanie:
- Małe uszkodzenia usuwać poprzez polerowanie.
- Poważne uszkodzenia usunąć i ponownie polakierować.
Plamy
Występowanie: Plamy mogą powstawać na skutek działania wody, kwaśnych deszczy czy żywic.
Przyczyny:
- Reakcja związków chemicznych z atmosfery z dwutlenkiem węgla z powietrza. Uszkodzenie widoczne na powierzchni w postaci kropli/plamy w miejscach, gdzie związek był szczególnie skoncentrowany
- Myjnie z twardą wodą
- Wady widoczne na ciemnych kolorach, szczególnie w bezpośrednim słońcu
Zapobieganie:
- Unikać parkowania w dzielnicach przemysłowych czy pod drzewami
- Lakier chronić poprzez częste mycie w miękkiej wodzie i woskowanie karoserii
Usuwanie:
- Czyścić środkami zawierającymi wosk
- Osuszać wilgotną ściereczką irchową
- Stare plamy usunąć można tylko poprzez polerowanie
- W przypadku dużych uszkodzeń powierzchnię zeszlifować i ponownie polakierować
Ptasie odchody
Występowanie: Pozostałości po ptasich odchodach w postaci plam na powierzchni lakieru bezbarwnego.
Przyczyny: Kwas zawarty w odchodach może wnikać w lakier i powodować różne szkody, od niedużych plam aż po uszkodzenie warstwy ocynkowanej.
Zapobieganie:
- Jak najszybciej usunąć odchody
- Regularnie chronić warstwę lakieru odpowiednimi środkami
- Unikać parkowania pod drzewami
Usuwanie:
- Przykryć wilgotnym papierem i pozostawić na kilka minut. Usunąć papier i zmyć odchody, wysuszyć
- Plamy usunąć można poprzez spolerowanie uszkodzonego miejsca, a w przypadku mocnego uszkodzenia zeszlifować i polakierować od nowa.
Insekty
Występowanie: Plama na powierzchni lakieru bezbarwnego.
Przyczyny: Alkaliczne resztki insektów w połączeniu z podłożem, atmosferą.
Zapobieganie:
- Natychmiast zmyć wodą lub delikatnym środkiem czyszczącym
- Chronić regularnie woskując karoserię
Usuwanie:
- Małe uszkodzenia usuwać poprzez polerowanie
- Większe zanieczyszczone miejsce zeszlifować do podłoża i ponownie polakierować