Wśród lakierników i fachowców nie od dziś wiadomo, że podkład epoksydowy doskonale sprawdza się wszędzie tam, gdzie wymagane jest wysokie zabezpieczenie antykorozyjne elementów metalowych. Stosuje się go m.in. w ochronie konstrukcji stalowych, ogrodzeń, a przede wszystkim, elementów karoserii samochodowych.
W jaki sposób podkład epoksydowy chroni przed korozją?
Podkład epoksydowy po utwardzeniu, tworzy na powierzchni bardzo trwałą i odporną chemicznie powłokę, która stanowi fizyczną ochronę barierową ograniczającą przenikanie wody i tlenu – dwóch kluczowych czynników powodujących korozję.
Zawarta w podkładach żywica epoksydowa chroni nawet dwa razy skuteczniej od żywicy akrylowej, dzięki bardzo wysokim stopniowi usieciowienia. Duże znaczenie mają również dodawane do podkładu epoksydowego promotory adhezji, które zapewniają bardzo dobrą przyczepność podkładu do wielu różnych wymagających podłoży, takich jak: stal, ocynk, laminaty, aluminium, stare powłoki lakierowane (jako izolator).
W ofercie firmy BOLL dostępne są dwa rodzaje podkładu epoksydowego o różnym zastosowaniu i sposobie aplikacji:
1. Dwukomponentowy podkład epoksydowy 1:1 – do aplikacji natryskowej pistoletem lakierniczym. Podkład należy wcześniej wymieszać z utwardzaczem i w zależności od wersji użycia z rozcieńczalnikiem do wyrobów epoksydowych.
2. Jednokomponentowy podkład epoksydowy w sprayu – do napraw miejscowych oraz szybkiej i prostej aplikacji na tzw. „przeszlifki”
Który podkład wybrać?
Podkład epoksydowy BOLL 1:1 stanowi idealne rozwiązanie do izolacji szpachlówki poliestrowej, dlatego lakiernicy bardzo często aplikują go pod szpachlówkę - w celu zwiększenia ochrony antykorozyjnej oraz przyczepności; a także na szpachlówkę (przed aplikacją podkładu akrylowego) w celu zamknięcia (odizolowania) jej chłonności. W przypadku naprawy bez użycia szpachlówki, podkład epoksydowy nanosimy bezpośrednio na metalowe podłoże. Zabezpieczamy je w ten sposób przed pojawieniem się rdzy oraz eliminujemy drobne nierówności karoserii. Na podkład epoksydowy aplikujemy lakier bazowy (czyli kolor), a następnie warstwę lakieru bezbarwnego.
Poglądowy system naprawy z użyciem szpachlówki poliestrowej oraz podkładu epoksydowego przedstawia poniższy rysunek:
Podkład epoksydowy 1:1 można stosować w 3 wersjach: wypełniającej, wypełniająco-izolującej oraz mokro na mokro. Wybór wersji aplikacji zależy ilości dodanego rozcieńczalnika do wyrobów epoksydowych (proporcje w tabeli).
Zalety podkładu epoksydowego BOLL
Podkład epoksydowy BOLL 1:1, jako jeden z nielicznych dostępnych na rynku, przeszedł testy odporności na klasę korozyjności C4M w zewnętrznym akredytowanym laboratorium. Spełnienie wymagań przypisanych do klasy C4M, opisanej w normie PN-EN ISO 12944-6:2018-03, oznacza, że podkład epoksydowy BOLL 1:1 zapewnia wysoką i wieloletnią odporność korozyjną, nawet w obszarach przemysłowych i przybrzeżnych o średnim zasoleniu, zakładach chemicznych, pływalniach czy stoczniach.
Spełnienie wymagań klasy C4M jest dla lakierników gwarancją, że podkład epoksydowy BOLL 1:1 zapewni skuteczną zabezpieczenie antykorozyjne każdego naprawianego elementu karoserii na wiele lat. Warto zaznaczyć, że badania pozwalające na określenie klasy korozyjności są bardzo restrykcyjne. Próbki materiału z podkładem epoksydowym BOLL 1:1 musiały przejść trwające kilkaset godzin testy, zgodne z międzynarodowymi normami jakości ISO:
- w komorze korozyjnej, w której bada się odporności materiałów na działanie solanki jako przyczyny korozji,
- w komorze wilgotnościowej o stałej temperaturze, w której bada się odporność próbek na kondensację wilgoci
Następnym etapem badań była wizualna ocena zmian powstałych na próbce w wyniku odziaływania warunków panujących w komorach. Po zakończeniu testów odbył się również pomiar przyczepności.
Zalety podkładu epoksydowego BOLL w wersji spray
Podkład epoksydowy w sprayu to produkt jednokomponentowy i to właśnie z tego faktu, wynika szereg jego zalet i korzyści dla użytkowników:
- jest gotowy do użycia bez potrzeby przygotowania mieszanki
- zapewnia niewiarygodnie szybki proces aplikacji
- nie generuje odpadów (zlewek produktu) i nie wiąże się z koniecznością czyszczenia pistoletu lakierniczego.
Z uwagi na wymienione wyżej cechy, lakiernicy wykorzystują jednokomponentowy podkład epoksydowy przede wszystkim na tzw. „przeszlifki”, czyli miejsca przetarć do gołego metalu, podczas procesu szlifowania. Powstają one najczęściej podczas szlifowania krawędzi elementów, które zostały wcześniej pokryte kataforezą lub podkładem epoksydowym za pomocą pistoletu lakierniczego.
Stosowanie podkładu epoksydowego w wersji spray daje lakiernikowi pewność skutecznego zabezpieczenia antykorozyjnego i potrafi uchronić warsztat przed dodatkowymi kosztami związanymi z reklamacjami klienta. Nie bez znaczenia jest również oszczędność czasu: pokrycie przeszlifek nie wymaga przygotowania nowej mieszanki podkładu dwukomponentowego.
Bardzo ważną zaletą podkładu epoksydowego w sprayu marki BOLL jest krótki czas utwardzania. Przy aplikacji miejscowej jednej warstwy podkładu, kolejny etap, czyli nanoszenie lakieru, można rozpocząć już po zaledwie 15 minutach.
Produkt ten jest chętnie wybierany przez osoby bez doświadczenia w lakiernictwie, które chcą samodzielne wykonać drobne naprawy. Dzięki wygodnej formie sprayu nie wymaga użycia pistoletu lakierniczego, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla amatorów. W tej formie dostępne są także inne produkty, takie jak lakier bazowy (przygotowany w mieszalni przez kolorystę) oraz jednokomponentowy lakier bezbarwny, co znacząco ułatwia przeprowadzenie kompleksowej naprawy lakierniczej.
W przypadku naprawy miejscowej zalecana jest aplikacja kilku warstw podkładu. Czas odparowania między warstwami wynosi od 5-10 minut, natomiast czas utwardzania wynosi 1 godzinę. Produkt jest dostępny w czterech kolorach: białym, szarym, czarnym oraz oliwkowym, który jest w pełni zgodny z kolorem 7033 RAL – najczęściej spotykanym kolorem kataforezy.
Podsumowując, podkład epoksydowy w wersji spray:
- ułatwia szybką i skuteczną izolację przeszlifowań powierzchni, które powstają na etapie przygotowania elementu do lakierowania,
- jest idealny do szybkich napraw miejscowych,
- dzięki specjalnym żywicom epoksydowym doskonale nadaję się do użycia bezpośrednio na blachę, aluminium, stal ocynkowaną oraz na stare powłoki lakiernicze,
- posiada bardzo dobrą przyczepność do powierzchni oraz znakomite właściwości antykorozyjne i izolacyjne,
- zapewnia znacznie skrócony czas schnięcia – zaledwie około 15 minut w temperaturze 20 stopni (po aplikacji jednej warstwy).
Podkłady epoksydowe BOLL zapewniają niezwykle skuteczną, potwierdzoną laboratoryjnie, barierową ochronę antykorozyjną.
Produkty BOLL znajdziesz w ponad sześciu tysiącach niezależnych punktach sklepowych, hurtowniach motoryzacyjnych i sklepach internetowych. Zachęcamy do zakupu!