Aplikacyjne wady powłok lakierniczych to jedne z częstszych problemów, z którymi borykają się zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy lakiernictwa. Powstają one na różnych etapach prac lakierniczych i mogą mieć różne przyczyny, najczęściej związane z nieprzestrzeganiem zasad procesów technologicznych, złymi warunkami otoczenia lub nieodpowiednimi technikami aplikacji.
Wady powłok lakierniczych - aplikacyjne
Utrata przyczepności, łuszczenie
Występowanie: Brak przyczepności powłoki do podłoża lub poszczególnych warstw do siebie (zła przyczepność międzypowłokowa).
Przyczyny:
- Niedostateczne oczyszczenie podłoża z silikonu, wosku, oleju, rdzy, itp.
- Niewłaściwe przygotowanie powierzchni
- Zastosowanie nieodpowiedniego podkładu
- Zbyt cienkie warstwy podkładu i/lub warstwy nawierzchniowej
- Zbyt duża grubość powłoki
- Za krótki czas schnięcia międzywarstwy
Zapobieganie:
- Dokładnie oczyszczać i przygotowywać powierzchnię przed lakierowaniem.
- Stosować dobrze dobrane podkłady.
- Przestrzegać paramentów aplikacyjnych produktu zawartych w kartach technicznych.
- Nakładać powłoki o odpowiedniej grubości.
Usuwanie: Zdjąć powłokę z obszaru trochę większego niż ten z wadą. Ponownie polakierować.
Zapylenie (wtrącenia)
Występowanie: Naniesienie wraz z lakierem zanieczyszczeń różnych rozmiarów znajdujących się w powietrzu bądź w urządzeniach.
Przyczyny:
- Niedokładnie oczyszczona powierzchnia po szlifowaniu
- Zabrudzone narzędzia, odzież, pomieszczenie
- Zanieczyszczone filtry, instalacja
- Niewłaściwie dobrane ciśnienie
Zapobieganie:
- Utrzymywanie w czystości urządzeń, odzieży i pomieszczenia.
- Zachowanie czystości elementów przygotowanych do lakierowania.
Usuwanie: Zabrudzone miejsca przeszlifować papierem P1200 i polerować pasta polerską. Większe zapylenia zeszlifować i polakierować od nowa.
Pęcherzenie powłoki
Występowanie: Bąble o rozmaitych rozmiarach, formach i rozłożeniu widoczne na powierzchni lakieru nawierzchniowego. Mogą występować zarówno między podłożem a powłoką jak również międzywarstwowo.
Przyczyny:
- Niedokładne oczyszczenie powierzchni przeznaczonej do lakierowania
- Zanieczyszczenia związkami soli pochodzące np. z brudnej wody (praca na mokro)
- Mechaniczne zabrudzenia pyłkami, które nie zostały odfiltrowane
- Mokre szlifowanie szpachlówki poliestrowej bez zachowania odpowiedniego czasu odparowania
- Niewłaściwa grubość powłoki
Zapobieganie:
- Dokładne umycie elementów przed lakierowaniem
- Starać się szlifować maszynowo (eliminacja absorpcji wody przez powłokę)
- Produkty poliestrowe szlifować na sucho lub w szlifowaniu na mokro przestrzegać czasu na odparowania wody
- Nakładać powłokę o odpowiedniej grubości
Usuwanie: Usunąć powłokę. Pokryć od nowa podkładem oraz lakierem nawierzchniowym.
Plamy wodne
Występowanie: Zaokrąglone plamy pojawiające się na lakierze.
Przyczyny:
- Pojawienie się wodnych zanieczyszczeń w instalacji
- Zbyt duża wilgotność powietrza (np. przez polewanie wodą podłogi lakierni)
Zapobieganie:
- Przestrzeganie odpowiedniego czasu schnięcia.
- Wilgotne elementy suszyć przed lakierowaniem.
Usuwanie: Przetrzeć wilgotne miejsca, polerować pastą polerską. Jeśli to nie przyniesie efektów- powłokę przeszlifować P800 i nałożyć powłokę renowacyjną.:
Utrata połysku
Występowanie: Zmiana w postaci „zmatowienia” widoczna na lakierze
Przyczyny:
- Niedostatecznie utwardzony lakier poddany działaniu wilgoci z powietrza
- Zbyt grube warstwy lakieru
- Zbyt wysoka wilgotność powietrza podczas lakierowania
- Wrażliwość podłoża na rozpuszczalniki
- Niewłaściwa ilość utwardzacza
- Przeterminowany lub zawilgocony utwardzacz
- Przerwanie procesu suszenia lub jego brak
- Używanie przyspieszaczy schnięcia i utwardzania
- Niedostateczna cyrkulacja powietrza podczas suszenia
Zapobieganie:
- Dokładnie zamykać pojemniki z utwardzaczem
- Przestrzegać zalecanych grubości warstw
- Przestrzegać zalecanych proporcji mieszania
- Przestrzegać ustalonych czasów suszenia
Usuwanie: Zmatowić i wypolerować lub przeszlifować i ponownie polakierować.
Zacieki
Występowanie: Nadmierna ilość lakieru, która spływa po panelu
Przyczyny: Niewłaściwy dobór materiałów lakierniczych do warunków aplikacji (zbyt wolne rozcieńczalniki)
- Zbyt niska lepkość lakieru
- Zbyt zimna mieszanka lub obiekt lakierowany
- Zbyt grube warstwy lakieru
- Za krótki czas suszenia
- Pistolet trzymany zbyt blisko malowanej powierzchni
- Za duża średnica dyszy pistoletu
- Nieregularne prowadzenie pistoletu podczas malowania
Zapobieganie: Stosować właściwe materiały zgodnie z technologią zalecaną przez producenta
Usuwanie: Małe zacieki mogą być usunięte przez przeszlifowanie papierem P1000-P1200 i polerowane pastą polerską. W przypadku wystąpienia dużych zacieków należy zdjąć całe powłoki i nałożyć je od nowa.
Kratery (rybie oczka)
Występowanie: Małe kratery w powłoce lakierniczej, w postaci zagłębień o średnicy od 0,5 do 3 mm.
Przyczyny:
- Silikon, wosk, oleje i tłuszcze pozostawione na powierzchni.
- Zanieczyszczenie aparatury do natrysku.
- Zanieczyszczenia silikonem pochodzące z instalacji.
Zapobieganie:
- Powierzchnię dokładnie oczyścić przy pomocy środków odtłuszczających.
- Nie używać środków zawierających silikon.
- Regularne czyścić sprężarkę.
Usuwanie: Zeszlifować zanieczyszczony obszar i polakierować od nowa.
Spękanie powłoki
Występowanie: Pęknięcia różnej długości i szerokości występujące bezpośrednio w warstwie nawierzchniowej.
Przyczyny: Znaczne zmiany temperatury i warunków otoczenia w trakcie wykonywanych prac.
Zapobieganie:
- Unikać nagłych zmian warunków otoczenia
- Szlifować papierem o odpowiedniej gradacji, stosować odpowiednie podkłady i grunty oraz zachowywać proporcje mieszania
Usuwanie: Zeszlifować uszkodzenie i następnie polakierować
Chmurzenie
Występowanie: Chmurki pojawiające się na powierzchni lakieru
Przyczyny:
- niewłaściwa lepkość natrysku, technika natrysku, czasy odparowania,
- niewłaściwa temperatura podczas natrysku
- niewłaściwie dobrany pistolet, dysza pistoletu, ciśnienie natrysku
- nieodpowiedni rozcieńczalnik
Zapobieganie:
- ustawić odpowiednią lepkość natrysku
- prowadzić pistolet w jednakowej odległości od lakierowanego przedmiotu
- dobrać odpowiedni pistolet i dyszę
- używać wyłącznie zalecanych rozcieńczalników
- przestrzegać czasów odparowania
- przestrzegać podanego w karcie technicznej sposobu aplikacji
Usuwanie:
- W przypadku konwencjonalnych lakierów bazowych: przed lakierem bezbarwnym zastosować metodę kropelkową. Po wysuszeniu lakieru bezbarwnego powierzchnię przeszlifować i ponownie polakierować
- W przypadku wodorozcieńczalnych lakierów bazowych: na mokry lakier bazowy nanieść równomiernie warstwę końcową zgodnie z zaleceniami
Podnoszenie i marszczenie lakieru
Występowanie: Nieregularne zmiany w postaci uniesionej i sfalowanej powierzchni lakieru.
Przyczyny:
- Niewłaściwy dobór materiałów lakierniczych do warunków aplikacji (zbyt wolne rozcieńczalniki)
- Zbyt niska lepkość lakieru
- Zbyt zimna mieszanka lub obiekt lakierowany
- Zbyt grube warstwy lakieru
- Za krótki czas suszenia
- Pistolet trzymany zbyt blisko malowanej powierzchni
- Za duża średnica dyszy pistoletu
- Nieregularne prowadzenie pistoletu podczas malowania
Zapobieganie:
- Stosować właściwe materiały zgodnie z technologią zalecaną przez producenta
- Przygotować właściwie podłoże
- Stosować właściwy pistolet (dysze)
- Stosować zalecany rozcieńczalnik
- Unikać aplikacji w zbyt wysokiej temperaturze
Usuwanie: Małe wady mogą być usunięte przez przeszlifowanie papierem P1000-P1200 i polerowane pastą polerską. W przypadku wystąpienia dużych zmarszczeń należy zdjąć całą powłokę i nałożyć ją od nowa.
Skórka pomarańczy
Występowanie: Powierzchnia lakieru nie jest jednolicie gładka tylko pokryta drobnymi wgłębieniami, które przypominają skórkę pomarańczy.
Przyczyny:
- Trzymanie pistoletu zbyt daleko od lakierowanej powierzchni
- Za niskie ciśnienie natrysku
- Zbyt cieńka warstwa lakieru nawierzchniowego
- Za wysoka lepkość lakieru
- Zbyt szybko działający rozcieńczalnik
- Nieodpowiednia temperatura powierzchni lub materiału
- Suszenie zbyt silnym nadmuchem
Zapobieganie:
- Stosować właściwe materiały zgodnie z technologią zalecaną przez producenta
- Przygotować właściwie podłoże
- Stosować właściwy pistolet (dysze)
- Stosować zalecany rozcieńczalnik
- Unikać aplikacji w zbyt wysokiej temperaturze
Usuwanie:
- Przy niewielkim defekcie powierzchnię przeszlifować papierem P1200 i pastą polerską.
- Jeśli defekt jest znaczny, powierzchnię zeszlifować papierem P800 i pokryć od nowa.
Ślady po szlifowaniu
Występowanie: Widoczne na powierzchni lakieru rysy, które wyglądają jak linie szlifierskie przed lakierowaniem.
Przyczyny:
- Szlifowanie gruntu i podkładu papierem o zbyt niskiej gradacji
- Niewystarczające utwardzenie wypełniacza
- Niewystarczająco dobrze przeszlifowana szpachla poliestrowa
- Niewystarczająca izolacja szpachli przed nałożeniem lakieru nawierzchniowego
Zapobieganie:
- Stosować papier o zalecanej gradacji
- Zaszpachlowane miejsca odizolować podkładem wypełniającym
- Dobrze utwardzić podkład
- Stosować czasy schnięcia zalecane przez producenta
Usuwanie: Powłokę zeszlifować i nałożyć od nowa zarówno podkład jak i lakier nawierzchniowy
Słabe krycie
Występowanie: Niewystarczające krycie - widoczne prześwitywanie podłoża przez warstwę lakieru nawierzchniowego.
Przyczyny:
-
Niedostateczne wymieszanie lakieru nawierzchniowego przed natryskiwaniem
-
Natryśnięta za cieńka warstwa lakieru nawierzchniowego
-
Użyty lakier ma nierównomierną pigmentację
-
Zastosowanie niewłaściwego rozcieńczalnika lub użycie zbyt dużej jego ilości
Zapobieganie:
-
Natrysnąć neutralny podkład
-
Przestrzegać zalecanej grubości warstwy
-
Unikać zbyt dużej ilości rozcieńczalnika
-
Dokładnie mieszać lakier przed aplikacją
Usuwanie: Przeszlifować papierem P 800/P 1000 po wyschnięciu i pokryć lakierem od nowa.