Wady powłok lakierniczych - aplikacyjne

Aplikacyjne wady powłok lakierniczych to jedne z częstszych problemów, z którymi borykają się zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy lakiernictwa. Powstają one na różnych etapach prac lakierniczych i mogą mieć różne przyczyny, najczęściej związane z nieprzestrzeganiem zasad procesów technologicznych, złymi warunkami otoczenia lub nieodpowiednimi technikami aplikacji.

Utrata przyczepności, łuszczenie

Występowanie: Brak przyczepności powłoki do podłoża lub poszczególnych warstw do siebie (zła przyczepność międzypowłokowa).

Przyczyny:

  • Niedostateczne oczyszczenie podłoża z silikonu, wosku, oleju, rdzy, itp.
  • Niewłaściwe przygotowanie powierzchni
  • Zastosowanie nieodpowiedniego podkładu
  • Zbyt cienkie warstwy podkładu i/lub warstwy nawierzchniowej
  • Zbyt duża grubość powłoki
  • Za krótki czas schnięcia międzywarstwy

Zapobieganie:

  • Dokładnie oczyszczać i przygotowywać powierzchnię przed lakierowaniem.
  • Stosować dobrze dobrane podkłady.
  • Przestrzegać paramentów aplikacyjnych produktu zawartych w kartach technicznych.
  • Nakładać powłoki o odpowiedniej grubości.

Usuwanie: Zdjąć powłokę z obszaru trochę większego niż ten z wadą. Ponownie polakierować.

Zapylenie (wtrącenia)

Występowanie: Naniesienie wraz z lakierem zanieczyszczeń różnych rozmiarów znajdujących się w powietrzu bądź w urządzeniach.

Przyczyny:

  • Niedokładnie oczyszczona powierzchnia po szlifowaniu
  • Zabrudzone narzędzia, odzież, pomieszczenie
  • Zanieczyszczone filtry, instalacja
  • Niewłaściwie dobrane ciśnienie

Zapobieganie:

  • Utrzymywanie w czystości urządzeń, odzieży i pomieszczenia.
  • Zachowanie czystości elementów przygotowanych do lakierowania.

Usuwanie: Zabrudzone miejsca przeszlifować papierem P1200 i polerować pasta polerską. Większe zapylenia zeszlifować i polakierować od nowa.

Pęcherzenie powłoki

Występowanie: Bąble o rozmaitych rozmiarach, formach i rozłożeniu widoczne na powierzchni lakieru nawierzchniowego. Mogą występować zarówno między podłożem a powłoką jak również międzywarstwowo. 

Przyczyny:

  • Niedokładne oczyszczenie powierzchni przeznaczonej do lakierowania
  • Zanieczyszczenia związkami soli pochodzące np. z brudnej wody (praca na mokro)
  • Mechaniczne zabrudzenia pyłkami, które nie zostały odfiltrowane
  • Mokre szlifowanie szpachlówki poliestrowej bez zachowania odpowiedniego czasu odparowania
  • Niewłaściwa grubość powłoki

Zapobieganie: 

  • Dokładne umycie elementów przed lakierowaniem
  • Starać się szlifować maszynowo (eliminacja absorpcji wody przez powłokę)
  • Produkty poliestrowe szlifować na sucho lub w szlifowaniu na mokro przestrzegać czasu na odparowania wody
  • Nakładać powłokę o odpowiedniej grubości

Usuwanie: Usunąć powłokę. Pokryć od nowa podkładem oraz lakierem nawierzchniowym.

Plamy wodne

Występowanie: Zaokrąglone plamy pojawiające się na lakierze.

Przyczyny:

  • Pojawienie się wodnych zanieczyszczeń w instalacji
  • Zbyt duża wilgotność powietrza (np. przez polewanie wodą podłogi lakierni)

Zapobieganie:

  • Przestrzeganie odpowiedniego czasu schnięcia.
  • Wilgotne elementy suszyć przed lakierowaniem.

Usuwanie: Przetrzeć wilgotne miejsca, polerować pastą polerską. Jeśli to nie przyniesie efektów- powłokę przeszlifować P800 i nałożyć powłokę renowacyjną.: 

Utrata połysku

Występowanie: Zmiana w postaci „zmatowienia” widoczna na lakierze

Przyczyny:

  • Niedostatecznie utwardzony lakier poddany działaniu wilgoci z powietrza
  • Zbyt grube warstwy lakieru
  • Zbyt wysoka wilgotność powietrza podczas lakierowania
  • Wrażliwość podłoża na rozpuszczalniki
  • Niewłaściwa ilość utwardzacza
  • Przeterminowany lub zawilgocony utwardzacz
  • Przerwanie procesu suszenia lub jego brak
  • Używanie przyspieszaczy schnięcia i utwardzania
  • Niedostateczna cyrkulacja powietrza podczas suszenia

Zapobieganie:

  • Dokładnie zamykać pojemniki z utwardzaczem
  • Przestrzegać zalecanych grubości warstw
  • Przestrzegać zalecanych proporcji mieszania
  • Przestrzegać ustalonych czasów suszenia

Usuwanie: Zmatowić i wypolerować lub przeszlifować i ponownie polakierować.

Zacieki

Występowanie: Nadmierna ilość lakieru, która spływa po panelu

Przyczyny: Niewłaściwy dobór materiałów lakierniczych do warunków aplikacji (zbyt wolne rozcieńczalniki)

  • Zbyt niska lepkość lakieru
  • Zbyt zimna mieszanka lub obiekt lakierowany
  • Zbyt grube warstwy lakieru
  • Za krótki czas suszenia
  • Pistolet trzymany zbyt blisko malowanej powierzchni
  • Za duża średnica dyszy pistoletu
  • Nieregularne prowadzenie pistoletu podczas malowania

Zapobieganie: Stosować właściwe materiały zgodnie z technologią zalecaną przez producenta

Usuwanie: Małe zacieki mogą być usunięte przez przeszlifowanie papierem P1000-P1200 i polerowane pastą polerską. W przypadku wystąpienia dużych zacieków należy zdjąć całe powłoki i nałożyć je od nowa.

Kratery (rybie oczka)

Występowanie: Małe kratery w powłoce lakierniczej, w postaci zagłębień o średnicy od 0,5 do 3 mm.

Przyczyny:

  • Silikon, wosk, oleje i tłuszcze pozostawione na powierzchni.
  • Zanieczyszczenie aparatury do natrysku.
  • Zanieczyszczenia silikonem pochodzące z instalacji.

Zapobieganie:

  • Powierzchnię dokładnie oczyścić przy pomocy środków odtłuszczających.
  • Nie używać środków zawierających silikon.
  • Regularne czyścić sprężarkę.

Usuwanie: Zeszlifować zanieczyszczony obszar i polakierować od nowa.

Spękanie powłoki

Występowanie: Pęknięcia różnej długości i szerokości występujące bezpośrednio w warstwie nawierzchniowej.

Przyczyny: Znaczne zmiany temperatury i warunków otoczenia w trakcie wykonywanych prac.

Zapobieganie:

  • Unikać nagłych zmian warunków otoczenia
  • Szlifować papierem o odpowiedniej gradacji, stosować odpowiednie podkłady i grunty oraz zachowywać proporcje mieszania

Usuwanie: Zeszlifować uszkodzenie i następnie polakierować

Chmurzenie

Występowanie: Chmurki pojawiające się na powierzchni lakieru 

Przyczyny:

  • niewłaściwa lepkość natrysku, technika natrysku, czasy odparowania,
  • niewłaściwa temperatura podczas natrysku
  • niewłaściwie dobrany pistolet, dysza pistoletu, ciśnienie natrysku
  • nieodpowiedni rozcieńczalnik

Zapobieganie:

  • ustawić odpowiednią lepkość natrysku
  • prowadzić pistolet w jednakowej odległości od lakierowanego przedmiotu
  • dobrać odpowiedni pistolet i dyszę
  • używać wyłącznie zalecanych rozcieńczalników
  • przestrzegać czasów odparowania
  • przestrzegać podanego w karcie technicznej sposobu aplikacji

Usuwanie:

  • W przypadku konwencjonalnych lakierów bazowych: przed lakierem bezbarwnym zastosować metodę kropelkową. Po wysuszeniu lakieru bezbarwnego powierzchnię przeszlifować i ponownie polakierować
  • W przypadku wodorozcieńczalnych lakierów bazowych: na mokry lakier bazowy nanieść równomiernie warstwę końcową zgodnie z zaleceniami

Podnoszenie i marszczenie lakieru

Występowanie: Nieregularne zmiany w postaci uniesionej i sfalowanej powierzchni lakieru.

Przyczyny:

  • Niewłaściwy dobór materiałów lakierniczych do warunków aplikacji (zbyt wolne rozcieńczalniki)
  • Zbyt niska lepkość lakieru
  • Zbyt zimna mieszanka lub obiekt lakierowany
  • Zbyt grube warstwy lakieru
  • Za krótki czas suszenia
  • Pistolet trzymany zbyt blisko malowanej powierzchni
  • Za duża średnica dyszy pistoletu
  • Nieregularne prowadzenie pistoletu podczas malowania

Zapobieganie:

  • Stosować właściwe materiały zgodnie z technologią zalecaną przez producenta
  • Przygotować właściwie podłoże
  • Stosować właściwy pistolet (dysze)
  • Stosować zalecany rozcieńczalnik
  • Unikać aplikacji w zbyt wysokiej temperaturze

Usuwanie: Małe wady mogą być usunięte przez przeszlifowanie papierem P1000-P1200 i polerowane pastą polerską. W przypadku wystąpienia dużych zmarszczeń należy zdjąć całą powłokę i nałożyć ją od nowa.

Skórka pomarańczy

Występowanie: Powierzchnia lakieru nie jest jednolicie gładka tylko pokryta drobnymi wgłębieniami, które przypominają skórkę pomarańczy.

Przyczyny:

  • Trzymanie pistoletu zbyt daleko od lakierowanej powierzchni
  • Za niskie ciśnienie natrysku
  • Zbyt cieńka warstwa lakieru nawierzchniowego
  • Za wysoka lepkość lakieru
  • Zbyt szybko działający rozcieńczalnik
  • Nieodpowiednia temperatura powierzchni lub materiału
  • Suszenie zbyt silnym nadmuchem

Zapobieganie:

  • Stosować właściwe materiały zgodnie z technologią zalecaną przez producenta
  • Przygotować właściwie podłoże
  • Stosować właściwy pistolet (dysze)
  • Stosować zalecany rozcieńczalnik
  • Unikać aplikacji w zbyt wysokiej temperaturze

Usuwanie:

  • Przy niewielkim defekcie powierzchnię przeszlifować papierem P1200 i pastą polerską.
  • Jeśli defekt jest znaczny, powierzchnię zeszlifować papierem P800 i pokryć od nowa.

Ślady po szlifowaniu

Występowanie: Widoczne na powierzchni lakieru rysy, które wyglądają jak linie szlifierskie przed lakierowaniem.

Przyczyny:

  • Szlifowanie gruntu i podkładu papierem o zbyt niskiej gradacji 
  • Niewystarczające utwardzenie wypełniacza
  • Niewystarczająco dobrze przeszlifowana szpachla poliestrowa
  • Niewystarczająca izolacja szpachli przed nałożeniem lakieru nawierzchniowego

Zapobieganie:

  • Stosować papier o zalecanej gradacji
  • Zaszpachlowane miejsca odizolować podkładem wypełniającym
  • Dobrze utwardzić podkład
  • Stosować czasy schnięcia zalecane przez producenta

Usuwanie: Powłokę zeszlifować i nałożyć od nowa zarówno podkład jak i lakier nawierzchniowy

Słabe krycie

Występowanie: Niewystarczające krycie - widoczne prześwitywanie podłoża przez warstwę lakieru nawierzchniowego.

Przyczyny:

  • Niedostateczne wymieszanie lakieru nawierzchniowego przed natryskiwaniem
  • Natryśnięta za cieńka warstwa lakieru nawierzchniowego
  • Użyty lakier ma nierównomierną pigmentację
  • Zastosowanie niewłaściwego rozcieńczalnika lub użycie zbyt dużej jego ilości

Zapobieganie:

  • Natrysnąć neutralny podkład
  • Przestrzegać zalecanej grubości warstwy
  • Unikać zbyt dużej ilości rozcieńczalnika
  • Dokładnie mieszać lakier przed aplikacją

Usuwanie: Przeszlifować papierem P 800/P 1000 po wyschnięciu i pokryć lakierem od nowa.

FacebookYouTubeInstagramLinkedIn